پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226235
حذف نمک از نان باعث استاندارد مصرف اين ماده مي شود
تاریخ انتشار : 1395/06/16 18:28:05
نمایش : 996
کارشناس مسئول بيماري هاي غيرواگير مرکز بهداشت چهارمحال وبختياري گفت: با حذف نمک از نان ،سرانه مصرف روزانه اين ماده غذايي در کشور به حد استاندارد مي رسد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمود شجاعي روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا، سرانه مصرف روزانه نمک در سبد غذايي مردم کشور بخصوص در چهارمحال و بختياري را 11گرم عنوان کرد و گفت: حد استاندارد سرانه مصرف نمک حدود پنج تا 6 گرم در روز است.

وي، با بيان اين که نان هاي ايراني شورتر از حد استاندارد است، بيان کرد: در توليد هر قرص نان، پنج گرم نمک مصرف مي شود که با حذف آن مي توان مصرف اين ماده غذايي را در سفره هاي مردم به حد استاندارد رساند.

شجاعي افزود: براي کنترل مصرف نمک در نانوايي ها و نظارت بر اين مساله، بايد در سطح ملي قانون تصويب کرد و يا در کارگروه هاي امنيت غذايي در استانداري ها اين موضوع مطرح و به ارگان هاي مرتبط براي پيگيري ابلاغ شود.

وي ادامه داد: البته وزارت بهداشت براي کنترل مصرف نمک در سبد غذايي خانوارها، کاهش نمک مصرفي در پنيرها را در دستور کار قرار داده است.

کارشناس مسئول بيماري هاي غير واگير در مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري، مصرف زياد نمک را عامل ابتلا به فشارخون بالا عنوان کرد و گفت: با کنترل مصرف اين ماده غذايي مي توان از ميزان ابتلا به فشار خون بالا تا حد زيادي کاست .

وي ادامه داد: توسعه روز افزون جوامع شهري و صنعتي بدون توجه به فاکتورهاي سلامت شهرنشينان، افزايش فست فود فروشي ها، الگوي نادرست تغذيه، کم تحرکي، چاقي و اضافه وزن، مصرف ناکافي ميوه و سبزيجات و مصرف سيگار از عواملي است که شيوع روز افزون بيماري هاي غيرواگير نظير فشارخون بالا، ديابت و چربي خون، کبد چرب،سکته هاي قلبي، مغزي و سرطان ها را به دنبال داشته است.

شجاعي ادامه داد: براي پيشگيري از شيوع اين نوع بيماري ها علاوه بر اصلاح الگوي زندگي، به سياست گذاري و تصميم گيري هايي در سطح کلان و ملي نياز است.
وي تصريح کرد: با توجه به افزايش فروشگاه هاي عرضه فست فود، بايد اجراي ماده 37 برنامه پنجم توسعه مبني بر منع تبليغات کالاهاي آسيب رسان با جديت بيشتري دنبال واز تبليغات اين نوع غذاها منع جدي شود.

شجاعي افزود: در راستاي اجراي اين قانون مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري با هرگونه تبليغات سمعي و بصري برخورد و متخلفان را به مراجع قضايي معرفي مي کند.
کارشناس مسئول مبارزه با بيماري هاي غيرواگير مرکز بهداشت استان بيان کرد: افزايش ماليات بر قيمت سيگار تا حدي که فرد معتاد را ناگزير به کاهش حجم قابل توجهي از مصرف روزانه خود کند، صدور نکردن مجوز براي عرضه سيگار در برخي مکان ها و يا براي جوانان زير 18 سال، اجراي سياست هاي تشويقي براي عرضه کنندگاني که اين موارد را بدرستي رعايت مي کنند، از مواردي است که در کاهش عوامل ابتلا به بيماري هاي غير واگير تاثير بسزايي دارد.

شجاعي، شناسايي شهر و روستاهايي که مصرف ناکافي ميوه و سبزيجات دارد و ترويج فرهنگ کشت و کار ميوه و سبزيجات در محل سکونت شهروندان اين مناطق و ارائه بذر و نهال ارزان قيمت به آنان ، جايگزيني ميوه و سبزيجات به جاي سوسيس و کالباس در غذاهاي فست فود، توصيه به توليد کنندگان مواد غذايي در رستوران ها به جايگزيني روغن مايع با جامد را از ديگر اقدامات موثر براي کاهش ميزان ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي، سکته هاي مغزي و انواع سرطان ها برشمرد.

چهارمحال و بختياري هم اکنون نزديک به 900هزار نفر جمعيت دارد و سرانه مصرف نمک در اين استان 11گرم در روز است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html